“Talent werkt als een weegschaal, maar het is vooral de kant van het cognitief vermogen die zwaarder doorweegt. Ik probeer mijn leerlingen bij te brengen dat ook de andere kant van de weegschaal ertoe doet: vaardigheden als leiderschap en communicatie zijn minstens even belangrijk in een job.”

Jo Stevens

De talentenoptie van het eerste jaar...

“De talentopties in het eerste jaar zijn bedoeld om leerlingen te ‘laten proeven van’. In de optie Nijverheidstechnieken help ik hen aan de hand van gestuurde projecten de basisvaardigheden zoals zagen, boren en metaalbewerking onder de knie te krijgen. Die kunnen ze meenemen naar de basisoptie STEM-technieken in het tweede jaar, al is het perfect mogelijk om daar zonder die techniekrugzak te starten.”

... wordt een basisoptie in het tweede jaar

“In het tweede jaar STEM-technieken start ik vanuit de verwachtingen van mijn leerlingen. Sommigen zien dat zeer praktisch, terwijl het voor een stuk anders ligt: het kernwoord bij STEM-technieken is onderzoeken. Willen we bijvoorbeeld de speelplaats op schaal op papier zetten? Dan moeten ze zelf nadenken over hoe ze dat gaan doen. Trial and error, maar al doende leren ze zoveel bij.”

We kennen onze leerlingen door en door. Dat maakt een groot verschil bij de oriëntatie.

Jo Stevens

Voor ze hun vleugels uitslaan

“De eerste graad is een doorstroomgraad. Het is de bedoeling dat we leerlingen laten proeven van de verschillende opties in het secundair onderwijs. We hebben geen bovenbouw. Dat maakt een groot verschil bij oriëntatie naar de tweede graad, omdat we niet de nood hebben leerlingen naar onze eigen school te oriënteren. Bovendien kennen we onze leerlingen door en door, dus kunnen we hen persoonlijk begeleiden bij hun keuze voor een nieuwe school.”