Dat de 12-jarige Mathias aanleg heeft voor techniek, is een understatement. Met twee gouden medailles van de STEM Olympiade en het STEM Tornooi op zak is hij klaar om uitvinder te worden! Maar hoe ga je als leerkracht om met zo’n talent?
“Ik experimenteerde thuis al lang met proefjes. Mijn bompa gaf vroeger les over elektriciteit, hij had nog veel materiaal voor mij. Tijdens de coronaperiode begon ik video’s van de proefjes te maken. Eerst deed ik gemakkelijke proefjes met schakelingen, bijvoorbeeld. Die vond ik op het internet, maar vaak zonder technische uitleg. Die zocht ik op en verwerkte het in mijn experiment. Ik monteer de filmpjes zelf en zet ze op mijn YouTube-kanaal. Ik doe het voor mijn eigen plezier, maar ook om aan anderen iets uit te leggen.”
“De hele klas deed mee aan de voorronde van de STEM Olympiade. Dat deden we in het vijfde leerjaar ook al. Ik had op voorhand proefjes geoefend om zeker de finale te halen. En dat lukte! In Brussel voerde ik proeven uit over chemie, elektriciteit en programmeren. Die waren moeilijk, maar toch won ik uiteindelijk het goud!”
“Ik wil uitvinder worden en later een bedrijf opstarten met slimme uitvindingen die de natuur helpen!”
“Vanaf het vierde leerjaar merkten we dat Mathias geïnteresseerd was in techniek, mede door zijn YouTube-kanaal. We zagen dus wel dat hij boven op de leerstof wat meer uitdaging kon gebruiken. We zochten daarom extra motiverende opdrachten voor hem. Zo kreeg hij onder andere de kans om proefjes te doen voor de klas en volgde hij een uitbreidingstraject voor wiskunde.”
“We zijn een kleine school met beperkt materiaal en ruimte voor techniek. Om dat op te vangen, laten we de leerlingen experimenteren op de jaarlijkse Technologiedag. Alle leerlingen van de derde graad doen ook elk jaar mee met de STEM Olympiade. We moedigden Mathias specifiek aan en grepen onze kans om voor het eerst mee te doen aan het STEM Tornooi. Dat zou wel een uitdaging zijn voor hem.”
“Voor mij is ouderbetrokkenheid noodzakelijk. Mathias, Liam en Noah – ons team van het STEM Tornooi – werden vrijgesteld voor enkele zwemlessen om door te werken aan het project. Tijdens die uren kwam één van hun mama’s naar de klas omdat we geen leerkrachten op overschot hebben. Ook thuis kwamen de jongens samen om verder te werken. Zonder die samenwerking met de ouders hadden we hen deze kans moeilijk kunnen bieden.”
“We kregen heel wat positieve reacties op de overwinning. Mathias is een pionier die op onze school iets in beweging gezet heeft! Het is de eerste keer in al mijn jaren dat ik zo’n sterk technisch brein in de klas had. Met de overwinning van het STEM Tornooi hebben we de leerlingen van het vijfde leerjaar alvast geprikkeld om volgende editie ook mee te doen!”